PREM-onderzoek binnenkort beschikbaar voor alle Crossuite- en Intramed-gebruikers
Gepubliceerd op 20-06-2022Hoe tevreden is men over u en osteopathie? Met het PREM-onderzoek krijgt u feedback van uw praktijkbezoekers.
Hoe tevreden is men over u en osteopathie? Met het PREM-onderzoek krijgt u feedback van uw praktijkbezoekers.
Patient Reported Experience Measures, kortweg PREM, is een meetmethode om patiëntervaringen te meten. Een PREM is een korte vragenlijst die patiënten invullen waarin wordt gevraagd hoe ze hun zorg hebben ervaren. Het gaat dus niet over effectiviteit.
Sinds een aantal jaren loopt er in opdracht van de NVO een pilotstudie dat wordt uitgevoerd door het bedrijf Qualizorg. Een pilot, dus een beperkt aantal praktijken konden hieraan meedoen. Maar dat gaat veranderen. Zeer binnenkort kunnen alle NVO-leden die elektronisch hun patiëntendossiers bijhouden in Crossuite of Intramed meedoen aan dit onderzoek. En dat meedoen is kinderspel. Nadat iemand toestemming heeft gegeven vinkt u het desbetreffende vakje aan. De rest loopt dan vanzelf: Qualizorg verstuurt de vragenlijst en verwerkt de input die daarop volgt. Volgende week berichten we u uitvoerig over de mogelijkheden.
Over het nut ervan
Meedoen is in de eerste plaats vooral nuttig voor jezelf. De feedback die je krijgt geeft je de mogelijkheid om je eigen bedrijfsvoering en/of handelen te verbeteren. Daarnaast is het goed voor de beroepsgroep. Uit eerdere studies blijkt dat osteopaten een hoog cijfer scoren op het gebied van tevredenheid. Dergelijke statistieken zijn behulpzaam bij ieder overleg: met andere zorgverleners, beleidsmakers in de zorg, etc. UIteraard is de verwerking van alle gegevens strikt anoniem.
Meer informatie
Binnen het regio-overleg (RLV’s) is er in 2018 en 2019 overleg geweest over dit onderwerp:
Het NVO-bestuur