BTW-update 8
Gepubliceerd op 25-10-2016De 12 meest gestelde vragen en antwoorden over de btw
De 12 meest gestelde vragen en antwoorden over de btw
Bij de afhandeling van de btw wordt het bestuur bijgestaan door Hans Houmes, fiscaal jurist. Vragen van leden komen op zijn kantoor binnen. We hebben de meest gestelde vragen voor u op een rijtje gezet.
Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden is het van belang om onderscheid te maken tussen een drietal verschillende situaties. Van belang is eerst vast te stellen welke situatie bij u van toepassing is.
Indien u een VSO heeft gesloten én u periodiek (en tijdig) bezwaar heeft gemaakt tegen de afdracht van BTW, dan worden uw bezwaarschriften (centraal) afgehandeld via kantoor Groningen. Voor de afhandeling zou u inmiddels een sjabloon moeten hebben ontvangen vanuit (en teruggestuurd naar) de Belastingdienst.
Indien u wél een VSO heeft gesloten, maar geen (periodiek) bezwaar heeft gemaakt, dan heeft u volgens de Belastingdienst uitsluitend recht op (ambtshalve) teruggaaf van BTW over het jaar 2015. Voor de afwikkeling van de BTW betreffende het jaar 2015, wat (centraal) zal geschieden via kantoor Groningen, zal binnenkort een sjabloon worden toegezonden vanuit de Belastingdienst.
Deze bezwaarschriften zullen worden opgepakt nadat alle osteopaten met een VSO zijn afgehandeld. Afwikkeling van deze bezwaarschriften zal waarschijnlijk niet centraal via kantoor Groningen, maar decentraal via de eigen inspecteur geschieden. Daarvan ontvangt u nog bericht. Het kan zijn dat een lokale inspecteur, uit eigen initiatief of doordat een ingebrekestelling hem daartoe aanzet, een dossier met voorrang oppakt.
Het is onduidelijk hoe (in welke volgorde) de Belastingdienst de diverse dossiers in behandeling neemt en afrondt. Het systeem is alleen bij de Belastingdienst bekend en er is geen informatie beschikbaar over het moment waarop individuele dossiers opgepakt worden. De verwachting bij de Belastingdienst is dat dit nog maanden kan gaan duren.
Wanneer sprake is van rechtsgeldige (tijdig ingediende) bezwaarschriften, dan kunt u de Belastingdienst aansporen tot actie middels een zgn. ingebrekestelling (zie ook eerdere nieuwsbrieven). Hiermee krijgt de Belastingdienst nog een laatste termijn (van twee weken) om uitspraak te doen op uw bezwa(a)r(en). Regelmatig wordt binnen deze twee weken daadwerkelijk uitspraak op bezwaar gedaan. Gebeurt dit echter (tóch) niet (tijdig) dan ontstaat recht op de geldelijke genoegdoening. Voor hulp bij het opstellen van een ingebrekestelling kunt u een mailtje sturen naar: dwangsomregeling@rijkse.nl (t.a.v. Hans Houmes of Ingrid Wielemaker). Zij informeren u dan verder over de mogelijkheden en kosten (welke voor eigen rekening zijn).
De rentevergoeding wordt per bezwaar afzonderlijk berekend en bij beschikking vastgesteld. Deze rentevergoeding kan (en zal) pas worden vastgesteld nadat u de eerder afgedragen BTW heeft terugontvangen. De dagtekening van de uitspra(a)k(en) op bezwaar is van belang voor de berekening van de rente.
Indien u recht heeft op een kostenvergoeding, vanwege gemaakte kosten voor het indienen van een of meerdere bezwaarschriften, en u heeft daarom verzocht, dan krijgt u ook daarover nog afzonderlijk bericht vanuit de Belastingdienst. Ook die kostenvergoeding zal bij beschikking worden vastgesteld.
Nee, in principe moet er tegen elke BTW-afdracht (veelal kwartaal) afzonderlijk bezwaar zijn gemaakt. Dit is uitsluitend anders, wanneer u een schriftelijke bevestiging heeft ontvangen van de Belastingdienst, waarin nadrukkelijk wordt bevestigd dat u geen bezwaar meer hoeft in te dienen voor volgende tijdvakken.
Nee, dit is niet juist. Pas nadat u een getekende VSO heeft aangeleverd bij het secretariaat van de NVO hoefde u geen bezwaar meer in te dienen bij de Belastingdienst. Dit betekent over het algemeen dat er met ingang van het tweede of derde kwartaal 2015 geen bezwaar meer gemaakt hoefde te worden. Voor alle tijdvakken daarvoor (in ieder geval voor de periode 1 januari 2013 tot en met 31 maart 2015) was het noodzakelijk dat u zelf (of uw adviseur namens u) periodiek en tijdig bezwaar maakte tegen de BTW-afdracht.
Wanneer u geen (of niet tijdig) bezwaar heeft gemaakt tegen de afdracht van omzetbelasting over, één of meerdere aangiftetijdvakken in, de jaren 2013/2014 dan stelt de Belastingdienst zich momenteel op het standpunt dat er géén recht bestaat op teruggaaf van BTW. Er wordt conform dit standpunt gehandeld; er zijn dossiers bekend waar de afgedragen BTW over één of meerdere tijdvakken niet terugbetaald wordt.
Echter, onze adviseur ziet mogelijkheden om ook in die gevallen tóch de BTW terug te vorderen. Dit is voorgelegd aan de Belastingdienst. Wanneer hierover meer bekend is, zullen we dit bekend maken via onze nieuwsbrief.
Ja, ook zonder een (rechtsgeldig) bezwaarschrift heeft u recht op teruggaaf van afgedragen BTW over het jaar 2015. De Belastingdienst heeft dit erkend en verwerkt dit (als het goed is) ook als zodanig. Wanneer een teruggaaf van BTW over het jaar 2015 (om welke reden dan ook) is afgewezen, dan is dat niet terecht. U kunt daartegen dan actie ondernemen.
Het is erg vervelend wanneer de Belastingdienst stelt dat men (een of meerdere van) uw bezwaarschriften niet heeft ontvangen. Dit is vooral vervelend, omdat de bewijslast voor de tijdige verzending van een bezwaarschrift bij u ligt. Wanneer het bezwaarschrift aangetekend is verzonden, dan kunt u alsnog bewijzen dat u weldegelijk bezwaar heeft gemaakt. Is geen sprake geweest van aangetekende verzending, dan wordt het lastig(er) om dit bewijs te leveren. Het aanleveren van een kopie van de brief aan de desbetreffende inspecteur wil dan soms nog wel helpen, maar niet in alle gevallen staat de inspecteur daar voor open.
U moet BTW-aangiften blijven indienen totdat u van de Belastingdienst de schriftelijke bevestiging krijgt dat dat niet meer nodig is. Over het algemeen streeft de Belastingdienst ernaar om, indien uitsluitend sprake is van vrijgestelde handelingen, de aangifteplicht voor de BTW met ingang van 1 januari 2017 stop te zetten. Het kan zijn dat deze datum niet in alle gevallen gehaald zal worden.
U moet het terugontvangen bedrag inderdaad als bate verantwoorden. In ieder geval in het jaar 2016. Het kan echter ook zo zijn dat u voordeliger uit bent indien u de teruggaaf toebedeelt aan de reeds verstreken jaren 2013, 2014 en 2015 (ieder jaar het aan het desbetreffende jaar toe te rekenen bedrag). Wat voor u het meest gunstig uitpakt, dient becijferd te worden. Terugwentelen naar reeds verstreken jaren zal ook medewerking van de Belastingdienst vergen aangezien de aanslagen inkomstenbelasting waarschijnlijk al definitief vast staan.
Welke van de twee methoden u ook kiest (alles verwerken in 2016 of, in overleg met de Belastingdienst, terugwentelen naar 2013, 2014 en 2015), houdt u in ieder geval de mogelijkheid tot middeling (in de inkomstenbelasting) in de gaten! Wellicht kun u hiermee nog een belastingbesparing realiseren.
We hebben de Belastingdienst gevraagd om een specifiek telefoonnummer beschikbaar te stellen voor eventuele vragen van leden van de NVO. Dit bleek helaas niet mogelijk. Voor vragen over de afwikkeling van uw bezwaarschriften moeten wij u daarom verwijzen naar het algemene nummer van de Belastingdienst (telefoonnummer BelastingTelefoon: 0800-0543).